Hack4FI – Hack your heritage -kulttuurihackathonin päätösgaala järjestettiin hulppeissa puitteissa Kansallisarkiston vanhassa tutkijasalissa 26.3.2015.
Yhteinen starttiviikonloppu pidettiin helmikuun alkupuolella ja itsenäistä työstämisaikaa oli tämän jälkeen vielä muutama viikko. Avoimien kulttuuriaineistojen parissa työskenteli arviolta reilut 50 dataajaa ja erilaisia tuotoksia syntyi kaikkiaan 15.
Myös avaamaamme Kansallisgallerian dataa oli tarjolla ja sitä myöskin hyödynnettiin jonkin verran. Kilpailutöissä oli käytetty ainakin kuvia Daniel Nyblinin lasinegatiivikokoelmasta sekä Hugo Simbergin valokuva-arkistosta.
Kilpailun voittajaksi selviytyi vuorovaikutteinen tarina Kerttu’s Journey, joka muistutti perinteisiä “point and click” -seikkailupelejä.
Toisen sijan nappasi Sift.pics -mobiilisovellus, jossa käyttäjä selaa historiallisia valokuvia lisäillen niihin kuvailutietoja yksinkertaisella käyttöliittymällä.
Kolme työtä sai myös tuomaristolta kunniamaininnan, joista hauskin tapaus oli J.L. Runebergin elämää ja persoonaa avannut Runepeli – The Runeberg Quest (video yllä). Myös kulttuuriaineistoja voi käsitellä huumorin kautta!
Lue lisää kulttuurihackathonista hankkeen verkkosivuilta: http://hack4.fi/