Kesäloman jälkeen koittaa väistämättä lomaltapaluustressi, ja sitä helpottamaan on hyvä miettiä kulunutta vuotta.
Usein tietotyöläisen työ on yhtä pitkältä tuntuvaa ja monisäikeistä prosessia, jossa on vaikeaa nähdä välittömästi oman työnsä tuloksia. Työ pilkkoutuu esimerkiksi toinen toistaan seuraaviksi kokouksiksi, suunnitelmiksi ja somepäivityksiksi. Siksipä viime talvena ja keväänä olikin poikkeuksellisen aikaansaapa olo, kun pääsin luomaan ja julkaisemaan useita Kansallisgallerian verkkopalveluita. Työ toteutui toki erilaisissa työryhmissä, joissa työskentelin vaihtelevissa ja vaihtelevan kokoisissa rooleissa.
Kiasma tunteella…
Koska nykytaide herättää voimakkaita tunteita, valjastimme ne leikkimielisesti käyttöömme Kiasma tunteella -nettisovelluksessa. Pistimme sata nykytaideteosta nettiyleisön arvioitavaksi, mutta emme pistein vaan adjektiivein. Kun käyttäjä on käynyt läpi joukon teoksia, palkitaan hänet pienellä tunnetila-analyysillä ja tilanteeseen sopivalla taidesuosituksella. Suositeltua taidesisältöä pääsee halutessaan katsomaan tarkemmin Kansallisgallerian Kokoelmat verkossa -sivustolle.
Esitettyjen teosten yhteydessä valitut adjektiivit tallentuvat myös tietokantaan, mikä mahdollistaa reaaliaikaiset adjektiiviperustaiset top-listat. Ainakin omasta mielestäni on varsin mielenkiintoista seurata, miltä rajatun joukkoistamisen kautta saadut luokittelut näyttävät. Millaisia ovat esimerkiksi Kiasman kokoelmien kreiseimmät teokset.
Merkittävää oli myös yhteistyö tekijänoikeusjärjestö Kuvaston kanssa. Pitkällisten neuvotteluiden tuloksena mahdollistettiin taidekuvan liikkuminen sosiaaliseen mediaan, joka on sopimus- ja tekijänoikeudellisista syistä yleensä kallista tai mahdotonta. Äkkiseltään voisi kuvitella, että taideinstituutio voi surutta käyttää kokoelmiinsa kuuluvien taideteosten kuvia netissä, mutta totuus on toinen. Nyt toteutuneen pilottiprojektin myötä saatiin toteutus kuitenkin toimintaan suunnitelmien mukaisesti, niin että Facebook-jakojen yhteydessä voidaan näyttää esikatselukuva.
Projekti ei ole kuitenkaan vielä päätepisteessään. Yhteistyöhankkeeseen kuuluvat oleellisena osana myös tarkka analytiikkaan perustuva kokonaiskatsaus verkkosovelluksen ja sen toimintojen käytöstä sekä suosittelupolun houkuttelevuudesta. Toivon mukaan pilotti auraa osaltaan vapaampaa tietä kuvankäytölle verkossa.
Aiheesta lisää Kiasma-blogissa:
Kiasma tunteella
Virtaava vai pistemäinen, nahkea vai raukea? Taiteesta ja tunteista
…ja muita projekteja
Lisäksi siirsimme Ateneumilaisten idean osallistavasta Hugo Simberg-sivustosta biteiksi ja pikseleiksi. Simbergin toinen maailma -sivusto sisältää kompaktiin muotoon toimitetun tietopaketin Simbergin taiteesta ja taiteilijan elämänvaiheista sekä osallistavan osion, jossa käyttäjät voivat liittää taideteosten päälle omia tulkintojaan.
Simbergin maailmaa käsiteltiin tutkijalähtöisemmin ja laajemmin Hugo Simbergin jäljillä -verkkopalvelussa, jonka yhteydessä avattiin myös merkittävä Simbergin kuvaama valokuva-aineisto avoimella lisenssillä.
Sinebrychoffin taidemuseon osalta lähestyimme taidekokoelmia laajasta 360-asteen näkökulmasta. Projektissa tuotettiin virtuaalinen kierros Sinebrychoffin taidemuseon miljööseen ja tätä hyödyntävä verkkosvellus. Paulin ystävät -taideteokset työhuoneessa tarjoaa tarkasteltavaksi taidekeräilijän aarteita ja tarinoita niiden takaa virtualisoitu museotila osana käyttöliittymää.
Ps. Hugo Simbergin teoksia pääsee katsomaan livenä Ateneumin Tarujen kansat -näyttelyssä 27.9.2015 saakka. Ne ovat muuten paljon pienempiä kuin mitä odottaisi.